dijous, 14 de desembre del 2006

Feliç any nou!

Quan era petita, recordo que veure els llums de Nadal a les cases significava que ja era l'última setmana abans de les vacances. Veies els llums i ja sabies que al cap de tres o quatre dies canviaries el col.legi i els entrenaments a la tarda-vespre per estar-se tot el dia al club, entrenant, i fent els deures de Nadal a les dues horetes lliures que et deixaven després de dinar.

Una setmana després de començar a veure les llums de Nadal, venia el tió, a casa dels avis, amb els cosins. El meu cosí gran, que quan jo vaig néixer ja era gran, però que sempre sortia a fora a resar amb nosaltres. I la meva cosina, amb una mica de mala llet, xerrant-me les coses, quan jo era massa petita. I ell dient-me que no, que la meva cosina era tonta, que no sabia el que es deia. I jo dient: "Vale, però resem per si de cas..."

Després del tió, i d'un o dos dies sense passar-me el dia al club, entrenant, venia una setmaneta més de passar-se tot el dia al club. I després... doncs dues setmanes després d'haver-se encès els llums de Nadal per les cases, arribava l'any nou.

La festa de cap d'any mai m'ha agradat. Ni m'agradava llavors, ni m'agradava quan la passava a casa dels meus altres avis (aleshores encara l'odiava més), ni m'agrada ara.

Però aquesta festa sempre arribava un parell de setmanes més tard que el moment en què s'encenien els llums de Nadal. Ara ja fa un parell de setmanes que veig llums de Nadal per tot arreu. I, el que és pitjor, pares Noels penjant per balcons. Que els llums els suporto, malgrat que em fa mal al cor pensar en tota l'energia que es malgasta, i amb tota la contaminació llumínica que s'afegeix als nostres pobles i ciutats. Però és una tradició, i accepto que es posi cap al dia vint-i-tants de desembre. Els arbres de Nadal, pesebres i similars, doncs ja estan bé, no fan mal a ningú. Però els pares Noel? Que coi, tal com estan, penjats dels balcons, semblen lladres? No, per aquí sí que no hi passo!

Doncs res, que com que ara ja fa dues setmanes que veig llums de Nadal per aquí i per allà... deu ser que ja és cap d'any, no? Així que, si és cap d'any: Feliç any nou a tothom!